Ruch oraz aktywność fizyczna to dla dzieci nie tylko okazja do świetnej zabawy z rówieśnikami, ale również podstawa wielu kompetencji społecznych, które przydadzą się im w dorosłym życiu. Bardzo ważne jest, aby wprowadzać maluchy w świat sportu jak najwcześniej – najlepiej w wieku przedszkolnym i w pierwszych latach szkoły podstawowej. To właśnie wtedy ma miejsce tak zwany „złoty wiek motoryczności”. W wieku 5-9 lat ruch dla dzieci jest czymś naturalnym, warto więc skorzystać z tego, że mali uczniowie sami poszukują okazji do aktywności fizycznej.
Regularne ćwiczenia i gry zespołowe wpływają przede wszystkim na kondycję fizyczną dzieci. Dzięki uprawianiu sportu są one bardziej wytrzymałe, silniejsze, zwinniejsze i, co za tym idzie, zdrowsze. A to przecież jest dla każdego rodzica czy opiekuna najważniejsze. Ale to nie wszystkie dobrodziejstwa płynące ze sportu!
Hasłem Programu Leader100 SPORT jest zawołanie „Przez sport do kompetencji” i to właśnie ich nabywanie jest celem licznych ćwiczeń fizycznych oraz gier zespołowych, na które kładziemy nacisk. O jakich kompetencjach mowa? Przede wszystkim – współpraca z innymi ludźmi. Dzięki udziałowi w takich grach jak np. siatkówka, koszykówka czy piłka nożna, dziecko już w przedszkolu lub w pierwszych latach szkoły podstawowej uczy się, jak ważne jest współdziałanie z kolegami i koleżankami. Umiejętność współpracy z innymi jest niezbędna w dorosłym życiu – w pracy czy rodzinie. Dzięki wspólnym grom zespołowym dzieci rzadziej się izolują, zdobywają przyjaciół, z którymi mogą dzielić się pasjami i zainteresowaniami.
Maluchy sprawne fizycznie rzadziej mają kłopoty z poczuciem własnej wartości. Dzięki sportowi doceniają swoje osiągnięcia i sukcesy, bo wiedzą, że są one związane z ciężką pracą. Rozumieją, że są ważną częścią społeczeństwa tak, jak istotną rolę odgrywają np. w grach zespołowych czy wspólnych ćwiczeniach gimnastycznych. Częściej są pewne siebie i potrafią radzić sobie w wielu trudnych sytuacjach, same podejmują decyzje i mierzą się z wyzwaniami, które stawia przed nimi szkoła oraz społeczeństwo. Łatwiej też znoszą porażki, które w sporcie zdarzają się równie często, jak w życiu. I co ważne – nie poddają się i są gotowe walczyć o swoje.
Sport rozwija u dzieci nie tylko umiejętność współpracy, ale również kompetencje komunikacji, kreatywnego myślenia oraz, tak ważną we współczesnym świecie empatię. Maluch uczy się, że nie każdy ma takie same możliwości i że pomoc kolegom i koleżankom jest czymś wartościowym. Ćwiczenia fizyczne doskonalą pozytywne cechy charakteru każdego z małych uczniów, ale tylko wtedy, kiedy są prowadzone przez odpowiedzialnych opiekunów, którzy wiedzą, na jakie aspekty aktywności zwracać uwagę.
Aby skutkiem uprawiania sportu był faktyczny rozwój uczniów, potrzebne jest prawidłowe podejście do tematu. O to właśnie chodzi w Programie Leader100 SPORT. Aktywność fizyczna nie może być bowiem niezdrową rywalizacją o jak najwyższe osiągnięcia sportowe. Takie spojrzenie na sport spowoduje jedynie, że dzieci staną się niepewne i wciąż będą bały się niepowodzeń. Dlatego staramy się zainteresować naszych podopiecznych ćwiczeniami i wspólną zabawą, a nauczanie dostosowujemy do ich potrzeb oraz możliwości.
Wszystkich, którym na sercu leży dobro przyszłych pokoleń, zachęcamy do dbania o aktywność fizyczną dzieci. Dzięki niej będą one nie tylko w lepszej kondycji fizycznej i zdrowotnej, ale również ukształtują w sobie kompetencje społeczne, które będą solidną podstawą dla ich dorosłego życia.